رنگهای ترافیکی
انواع رنگ های ترافیکی:
از آنجا که کوچهها، خیابانها، بزرگراهها و جادهها، اصلیترین و حیاتیترین شریانهای ارتباطی درونشهری و برونشهری محسوب میشوند، ایمنسازی آنها دارای اهمیت ویژهای است. در همین راستا، خطکشی جادهها و ترسیم علائم راهنمایی و رانندگی سبب میشود که وسایل نقلیه در مسیر صحیح حرکت کنند و احتمال بروز حادثه به حداقل برسد. به همین خاطر، خط کشی جاده ها و ترسیم علائم و نشانهای هدایتکننده و هشدار دهنده بر روی آسفالت اهمیت زیادی دارد. برای انجام این کار، و درج نشانهها و علائم روی آسفالت، از رنگهای مخصوصی به نام رنگ ترافیکی استفاده میشود. این نوع رنگ ها تحمل شرایط نامساعد جوی را داشته و از مقاومت سایشی بالایی برخوردارند. درنتیجه طی گذر زمان و با عبور و مرور وسایل نقلیه مختلف، دچار آسیبدیدگی نمیشوند.
رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردی دارد؟
رنگ ترافیکی از خانواده رنگهای صنعتی است و اغلب بر پایه رزینهای آکریلیک ترموپلاست و آلکید-کلرو کائوچو تولید میشود. رنگهای ترافیکی برای هدایت و کنترل ترافیک جاده و خیابانها مورد استفاده قرار میگیرند. در حقیقت، این رنگها که به علائم افقی نیز مشهور هستند برای نشان دادن قوانین راهنمایی و رانندگی، علامتگذاری منطقه، حریم گذاری، خطکشی، و غیره کاربرد دارند.
انواع رنگ ترافیکی
رنگ های ترافیکی کاربردهای متفاوتی دارند و متناسب با هدف و شرایط، مورد استفاده قرار میگیرند. این رنگ ها عموماً به سه دسته تقسیم میشوند:
- رنگ ترافیکی سرد
- رنگ ترافیکی گرم
- رنگ ترافیکی چند جزئی
رنگ ترافیکی سرد:
معمولاً از رنگ ترافیکی سرد جهت خطکشی خیابان، بهصورت ممتد و منقطع، استفاده میشود. در واقع رنگ ترافیکی سرد برای رنگ جادهای در داخل و بیرون شهر مناسب است. رنگهای ترافیکی سرد در انواع زیر تولید میشوند: رنگ ترافیکی بر پایه رزینهای کلر و کائوچو رنگ ترافیکی بر پایه رزینهای اکریلیک ترموپالستیک رنگ ترافیک آکریلیک دو جزئی رنگ ترافیک اپوکسی دوجزئی رنگ ترافیک پلی یورتان دوجزئی
رنگ ترافیکی گرم:
از آنجا که رنگ ترافیکی گرم خاصیت خشک شدن سریع دارد، برای خطکشی مسیرهایی نظیر اتوبانها و بزرگراهها که حجم تردد بالایی دارند، مناسب است. در حقیقت، تفاوت اصلی میان رنگ ترافیکی سرد و گرم، نحوهی اجرای آنها است و از هر دوی این رنگها جهت خط کشی جاده ها استفاده میشود. اما رنگ های ترافیکی گرم به دلیل آنکه سریعتر خشک میشوند برای خطکشی مسیرهای پرتردد مناسبتر هستند. رنگ ترافیکی گرم به سه روش اسپری، اسکرید، و اکستروژن در محدودهی ضخامتی 500 تا 6000 میکرون اجرا میشوند. رنگ ترافیکی گرمنیز در انواع زیر در بازار موجود هستند: رنگ ترافیک هیدروکربنی گرم رنگ ترافیک کلیدی گرم رنگ ترافیک اپوکسی گرم
رنگ ترافیکی چند جزئی:
رنگ ترافیکی چند جزئی بر اثر یک واکنش گرمازا و اختلاط چند ماده با هم ساخته میشود. رنگ چند جزئی چسبندگی بسیار خوبی روی آسفالت و بتن دارد. معمولاً از رنگ ترافیکی چند جزئی برای خطکشی و علامتگذاری خطوط عابر پیاده استفاده میشود. در حقیقت، از آنجایی که خطوط عابر پیاده معمولاً حجم تردد نسبتاً بالایی دارد، باید رنگی برای خطکشی آنها استفاده شود که مقاومت سایشی بالایی داشته باشد. از اینرو، رنگ ترافیکی چند جزئی میتواند بهترین گزینه برای این کار باشد.
ویژگیهای رنگ ترافیکی باکیفیت
یک رنگ ترافیکی باکیفیت میبایست مقاومت سایشی بالایی داشته باشد و در برابر شرایط مختلف جوی و آبوهوایی نیز مقاوم باشد. رنگ ترافیکی باکیفیت، چسبندگی بسیار خوبی به سطوح آسفالت و بتن داشته و در برابر عوامل مکانیکی و ضربه و همچنین تأثیرات نور خورشید، مقاوم است. هر چه رنگ ترافیکی سرعت خشک شدن بیشتر و خواص تیکسوتروپی بالاتری داشته باشد، مطلوبتر است.
عوامل مهم در ماندگاری رنگ ترافیکی
ماندگاری رنگ ترافیکی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آنها میتوان به موارد زیر اشاره کیفیت رنگ ترافیکی: ترجیحاً از رنگهای مرغوب و باکیفیت استفاده شود. بستر اجرائی: بستر کار، آمادهسازی و مناسبسازی شده باشد. نحوه اجرا و کارکرد مجری: میبایست تمام استانداردها رعایت شود. کرد: در کنار عواملی که ذکر شد، موارد دیگری نیز بر ماندگاری رنگ ترافیکی روی جاده و آسفالت تأثیرگذار هستند. برای مثال، درصورتیکه در زمستان از زنجیر چرخ استفاده شود و یا برفروبی با ماشینهای تیغدار برفروب انجام شود، سبب میشود که ماندگاری رنگ ترافیکی بهمراتب کمتر شود. استفاده از لاستیکهای یخشکن میخ دار، استفاده از ماسه و نمک جهت یخزدایی جادهها در زمستان، و سایر عوامل مشابه، همگی در کاهش عمر رنگ ترافیکی دخیل هستند. از طرف دیگر، عدم بارندگی در جادهها و آلودگیهای محیطی سبب میشود که این رنگها پس از گذشت زمان جرم گرفته و محو شوند. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در کاهش عمر و ماندگاری رنگ های ترافیکی، روغنریزی و نشت سوخت از وسایل نقلیه است که سبب میشود برخی رنگها، به ویژه رنگهای گرم، در آنها حل شوند. اما یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ماندگاری رنگ ترافیکی، زیرسازی مناسب برای آسفالت است. چنانچه آسفالت جاده و خیابان دارای زیرسازی مناسبی نباشد، پس از روکش کردن و اجرای رنگ ترافیکی، ترکهای طولی و عرضی روی جاده ایجاد میشود و به رنگ آسیب میرساند.
بازرسی پروژه رنگآمیزی
یکی از عوامل مهم در تضمین کیفیت خطکشی جادهها، نظارت دقیق بر نحوهی اجرا در طول پروژه است. پس از آنکه کارخانه تولید رنگ ترافیکی اکسیرپرگاس، محصول مربوطه را تولید کرده و به بازار عرضه نمود، خریدار میتواند رنگ مورد نظر خود از واحد فروش شرکت اکسیرپرکاس خریداری کند. پس از آنکه خرید رنگ ترافیکی، متناسب با نوع نیاز و هدف پروژه انجام شد، نوبت به آمادهسازی محل خطکشی میرسد. بهتر است قبل از شروع خطکشی، مواردی از قبیل دمای هوا، سطح جاده، و میزان رطوبت بررسی شده و تمیزی سطح جاده چک شود. در حین انجام پروژهی رنگآمیزی نیز میبایست دمای مواد خطکشی، نوع و درصد تینر، ضخامت فیلم تر و ابعاد خطکشی، و همچنین سرعت حرکت ماشین رنگآمیزی کنترل شود. علاوه بر این، میزان دانههای شیشهای (گالسپید) مصرفی نیز میبایست کنترل شود. توجه داشته باشید ضخامت فیلم رنگ را میتوان با استفاده از یک صفحه فلزی اندازهگیری کرد. پس از اتمام کار و اطمینان از خشک شدن کامل رنگ، لازم است ضخامت فیلم خشک رنگ و میزان بازتاب نور در شب و روز نیز سنجیده شود.